Wednesday, March 24, 2010

action!

dengan nama Allah yang Maha Kuasa,Tidak Lengah,Maha Cantik..

hari ini hari selasa. sebenarnya,saya telah tulis dalam 'organizer' untuk sambung siri 'travelog syitawiyah' dan beberapa isu lain, tapi Allah tidak mengizinkan,jadi berlubang lama pula. memang,bila hidup didalam agama Allah ini,seseorang itu akan menjadi ghuraba (asing). asing,asing dia dengan persekitarannya. bukan beerti dia pergi menjauhkan diri dari masyarakat tapi hanya kerana cara hidupnya yang memang berlainan dari kebiasaan.

hakikat berjalan. manusia yang sebetulnya akan berjalan mengunakan sepasang kaki. tetapi jika seorang makhluk Allah ini dicampak ke suatu tempat yang semua orang disitu berjalan menggunakan tangan, kemudian dia seorang yang berjalan dengan kaki, jadi beritahu saya,siapa yang benar? pelik tapi tak semestinya salah. kalau ragu2 buka quran. jangan terlalu ditanya hati,hati mungkin masih bersalut hitam nafsu jahiliyah. oh sungguh menakutkan.

bila lihat kembali, saya paling sibuk (tidaklah sesibuk para murabiah lain,mungkin lebih tepat jika dikatakan 'penuh jadual') pada hari minggu. hari minggu lepas, ketika saya buka melihat 'berita' terbaru di 'facebook' ramai yang berstatus kecintaan pada hari minggu yang boleh bermalas-malasan,rehat-rehat dan sebagainya. sangat kagum melihat akhowat dan ikhwah di luar sana yang sanggup mengorbankan satu-satu saat bercuti mereka yang mana patut digunakan untuk diri,keluarga namun dikorbankan demi Allah. hebat. cinta pada Allah sudah cukup untuk mengalahkan dunia dan segala isinya. SUBHANALLAH!


siang tadi,pulang dari kelas,saya ke rumah pekerja malaysia di russia untuk bertazkirah bersama. kemudian ke 'ashan' bersama 2 orang akhowat. kemudian F berkata 'langit ini background dunia kan'...

Ya memang betul. langit sebagai 'background' dunia yang berubah-ubah warnanya mengikut pejalanan 'scene' ceritera yang panjang. bangunan,kereta,pokok dan sebagainya sebagai prop diatas pentas terbesar ini. dan kita? kita adalah pelakonnya.
pilihan kamu untuk menjadi watak utama, sampingan atau sekadar pak pacak dalam cerita yang telah lama berlangsung sejak zaman Adam lagi. Direktornya? siapa lagi kalau bukan Allah. Siapa yang lebih usahanya, lebih 'spotlight' yang dia dapat, lebih banyak ganjarannya nanti insyallah.

so,how well you're playing your role?

1 comment:

Mimiamilia said...

How well i'm playing my role? hurmmm still need lots of improvement.

semoga kita sama2 thabat di jalan ini..amin