bismillah
pagi tadi lewat saya tidur....lepas subuh,lepas mentelaah tafsif fil zilal quran baru saya tidur...walaupun mata tak mahu lelap lagi,tapi badan punya hak supaya besok bertenaga untuk terus study..
pukul 7.26 seorang sister ni telefon saya
'azmin! freedom flotilla diserang, 3 mati 31 cedera!'
ya Allah! Allah saja tahu bertapa hati ini menangis bersama mereka.... walaupun memang saya tak berada atas kapal bersama, tapi dari hari pertama team msia berlepas ke turki untuk misi kemanusiaan ini,mmg saya follow mereka (di twitter)... setiap twiit penunh dengan semangat hendak membantu saudara di Gaza. setiap twiit juga dapat saya rasa ruh kecintaan mereka pada Allah. setiap twitt juga mereka kerap kali ingatkan kekuatan itu dari Allah semata2..
lifeline4gaza
Sampai ada yg pergi masjid sebelum subuh, tapi pintunya masih terkunci. Bukan nak buat cerita, tapi begitulah hakikat semangat mrk.
1:11 PM May 20th via web
Reply Retweet
Bayangkan! Semangat kami di sini begitu tinggi, tunggu masa utk berlepas ke Gaza.
1:09 PM May 20th via we
jadi ya jika kamu kata saya sangat emosi tentang hal ini, memang saya sangat emosi. mereka itu SAUDARA SAYA! bayangkan kalau ibu kamu diatas kapal itu! ayah kamu! adik kamu! mesti bagai nak gila kamu kisahkan pada orang. apa bezanya, bukankah kita semua berbapak kan Nabi ADAM A.S?? yang menjadikan kita BENAR-BENAR saudara?! ukhwah kita kerana Allah...ah persetankan warna kulit,rupa,bangsa,sempadan negara, imigresen semua! kita sama saja, semua pun HAMBA! ini bukan soal racist atau agama. tapi manusia biasa pun mampu menilai isu ini,israel yang jahat.
bohong jika saya katakan hati saya tak hancur melihat saudara saya diatas kapal itu sedang memakai life jacket, LIFE JACKET BUKAN LIFE/BULLET VEST org yang samalah yang saya lihat hari-hari di flickr dan website, bersolat jemaah,melazimi al quran... sungguh org yg sujud pada Allah lebih saya cinta dari ahli yang tak tunduk pada Nya! ukhwah islam itu terlalu besar, cinta seorang mukmin kepada mukmin yang lain memang tak terbanding. malangnya sudah ramai yang tak terasa bahangnya. zaman sahabat dulu, tengah di medan perang sambil merentasi sungai tiba2 mangkuk seorang sahabat hilang. sangup SEMUA BERHENTI dan mencari! bertapa caring nye mereka sesama mereka!
kita? dasar pecah perintah british memang berjaya. lahir sifat KAU-KAU AKU-AKU. lahir sifat negara itu,negara ini. sedangkan Allah kata,mana saja ada ORANG islam itu tanah air kamu.WAJIB pertahankan....ini...msia sibuk buang bayi...leka dengan mabuk nafsu. mabuk dunia...terlalu mabuk untuk peduli hal yang lebih besar.
lebih ramai yang melaporkan tentang kisah terbaru drama2 TV CIPTAAN manusia, drama yang hanya DIREKA-REKA berbanding drama sebenar yang berlaku di dunia. lebih ramai yang berkongsi link eurovision atau AF atau AI atau BGT yang memang sudah mendapat liputan luas media..
tak siapa suka jika dizalimi. tak siapa suka bila hak mereka diambil. bila dizalimi semua berharap orang akan simpati. orang akan datang bantu. tapi bila orang lain dizalimi, kita nak buat tak tahu saja?! kamu malu untuk dilihat semangat gaza? atau kamu takut digelar racist? hey! PANDANGAN ALLAH DIUTAMAKAN!
dari pukul 7.30-12.12 saya duduk depan komputer mengikuti perkembangan terbaru. saya perlu mula study. insyallah itu jihad saya untuk saudara saya juga. saya doa satu hari saya dapat naik kapal itu dan saya yang menjadi doktor yang merawat mujahid berani kita yang terbaru dilaporkan 16 org meninggal dunia. moga terus tergolong dalam golongan mukmin.
dan saya akan terus update di twitter. jangan pandang senteng dengan pengaruh FB dan twitter dan blog dan tumblr dan flickr. Allah tak pernah lihat satu pengorbanan hambaNya sebagai kecil.sedangkan sebesar zarah pun dikira, gerakan tangan untuk berkongsi berita apatah lagi?
penyelesaian?
minta tolong dengan ALLAH. mungkin kamu nampak seperti sampai bila pun tak habis, nampak macam israel kuat dan mustahi berjaya. tapi percayalah israel itu pun sapa punya? ALLAH punya. jangan ragu-ragu dengan pertolongan Allah.
sesungguhnya pertolongan Allah itu DEKAT.
p/s kamu faham kenapa saya dan orang lain tak berhenti boycott? supaya perluru yang digunakan untuk membunuh 16 org saudara saya di atas kapal itu, datangnya bukan dari wang saya.
Monday, May 31, 2010
Friday, May 28, 2010
what is the relation between lift and your room? tangga takde?or tinggi sgt?
relation?= berkadar langsung. tingkat lapan, tangga tinggi sangat dan ada orang merokok disitu. tak bagus utk kesihatan.so lift is the only way to go back to the room.
dah prepare finals???
preparing,,having maghrib-isyak break now,,,gazillion of notes still.and pray im able to stay awake for the nite. ameen!
Thursday, May 27, 2010
thing you wish badly now
lift rosak,,,aiyoooooooo cam mana nak balik bilik?thus i wish for a working lift now. and time and good food too.
Wednesday, May 19, 2010
drama derma
king Henry Vll has neurosyphilis
writer John Updike has psoriasis
''I am silvery,scaly. Puddles of flakes form where ever i rest my flesh. Lust, through we are loathsome to love. Keen sighted, though we hate to look upon ourselves. The name of the disease, spiritually speaking, is Humiliation''
please stop. i can die living with dermatology atlas in awe, psychological distress. you can die in instant from a heart attack, but skin disease? you don't succumb physically, but who knows, emotionally?
writer John Updike has psoriasis
''I am silvery,scaly. Puddles of flakes form where ever i rest my flesh. Lust, through we are loathsome to love. Keen sighted, though we hate to look upon ourselves. The name of the disease, spiritually speaking, is Humiliation''
please stop. i can die living with dermatology atlas in awe, psychological distress. you can die in instant from a heart attack, but skin disease? you don't succumb physically, but who knows, emotionally?
Thursday, May 13, 2010
pencuri
sesuatu yang pelik berlaku tadi.
saya tak pasti apa mereka kenal saya..
ah peduli lah.
pandangan Allah yang diutama.
terus mujahadah
jangan jadi pencuri
pencuri masa
pencuri iman
pencuri hati
pencuri hak
pencuri masa bila mencuri masa yang Allah beri lalu buat perkara yang lagha. mencuri tanpa izin, dan bersuka2 dengan masa yang tidak halal haknya. masa itu makhluk. jangan berlaku zalim dgn dia. beri apa hak dia. untuk digunakan ke arah Allah. hak masa utk dipenuhi ialah supaya dijadikan medium utk lebih kenal Allah menjadi hamba. bukan menjadi tuan kepada masa dengan berlaku sesuka hati. bukan curi masa dan buang di depan facebook,youtube
pencuri iman dengan melunakkan suara mu, melemahkan jalanmu, memperlihatkan perhiasan kamu. bila iman telah dicuri, , , hati apatah lagi. jangan mulakan!
ini untuk diri yang asyik lupa... buat-buat lupa... dan kadangkala betul-betul lupa.
astafirullah
astafirullah
astafirullah
p/s jika saya telah menjadi pencuri anda, afwan. jika boleh saya betulkan beritahu iA saya akan cuba. susah berdosa dengan manusia.
saya tak pasti apa mereka kenal saya..
ah peduli lah.
pandangan Allah yang diutama.
terus mujahadah
jangan jadi pencuri
pencuri masa
pencuri iman
pencuri hati
pencuri hak
pencuri masa bila mencuri masa yang Allah beri lalu buat perkara yang lagha. mencuri tanpa izin, dan bersuka2 dengan masa yang tidak halal haknya. masa itu makhluk. jangan berlaku zalim dgn dia. beri apa hak dia. untuk digunakan ke arah Allah. hak masa utk dipenuhi ialah supaya dijadikan medium utk lebih kenal Allah menjadi hamba. bukan menjadi tuan kepada masa dengan berlaku sesuka hati. bukan curi masa dan buang di depan facebook,youtube
pencuri iman dengan melunakkan suara mu, melemahkan jalanmu, memperlihatkan perhiasan kamu. bila iman telah dicuri, , , hati apatah lagi. jangan mulakan!
ini untuk diri yang asyik lupa... buat-buat lupa... dan kadangkala betul-betul lupa.
astafirullah
astafirullah
astafirullah
p/s jika saya telah menjadi pencuri anda, afwan. jika boleh saya betulkan beritahu iA saya akan cuba. susah berdosa dengan manusia.
Monday, May 10, 2010
pourqoui les joulie fleurs se fanent ?
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
pour que ca fait partie du charma...
why do the pretty flower fade?
because it is part of their charm
-le Papillon
flowers is blooming outthere. from chamomiles, to yellow daisy, to beds of tulips that surely gonna make my heart jumps in excitement each time i see them. and this year i didnt get to follow their growth at all... to my surprise they've bloom. a total bloom. how work had consumed me. and i dont have a mother-nature-remote-control to press the pause button.
all you know, 24 hours has pass you by. here's some line up waiting for me to finish each and everyday. and each text book on each topic have a different approach and point. if in histology, you read 'Ross' you'll be fine. in pathology, you read 'Robbins' you'll be great. in microbes, you read lecture and academy book, you'll be uber ok. hihi no more easy reading for a da'ie..
topan,neurology,obsetric,and MY ESSENTIALS
and the same thing tomorrow
and the day after
and the day after after
and suddenly
it's the hereafter!
that's why niat is ever important. to ensure work as a form of ibadah too. see how much space did it take?! fighting with self to keep the priority straight? that's the hardest one. and the strength to do that? no where else but to ask from Allah. imam nawawi didnt sleep on his bed for 2 years aite. most of islamic scholars at their late age,,the gone blind. they dont have proper lights yet they study quran and hadith late late at night.
yea.
take care
p/s: a tragic love. per amore. dont die for the world. DIE FOR THE SAKE OF ALLAH. only. ONLY
pour que ca fait partie du charma...
why do the pretty flower fade?
because it is part of their charm
-le Papillon
flowers is blooming outthere. from chamomiles, to yellow daisy, to beds of tulips that surely gonna make my heart jumps in excitement each time i see them. and this year i didnt get to follow their growth at all... to my surprise they've bloom. a total bloom. how work had consumed me. and i dont have a mother-nature-remote-control to press the pause button.
all you know, 24 hours has pass you by. here's some line up waiting for me to finish each and everyday. and each text book on each topic have a different approach and point. if in histology, you read 'Ross' you'll be fine. in pathology, you read 'Robbins' you'll be great. in microbes, you read lecture and academy book, you'll be uber ok. hihi no more easy reading for a da'ie..
topan,neurology,obsetric,and MY ESSENTIALS
and the same thing tomorrow
and the day after
and the day after after
and suddenly
it's the hereafter!
that's why niat is ever important. to ensure work as a form of ibadah too. see how much space did it take?! fighting with self to keep the priority straight? that's the hardest one. and the strength to do that? no where else but to ask from Allah. imam nawawi didnt sleep on his bed for 2 years aite. most of islamic scholars at their late age,,the gone blind. they dont have proper lights yet they study quran and hadith late late at night.
yea.
take care
p/s: a tragic love. per amore. dont die for the world. DIE FOR THE SAKE OF ALLAH. only. ONLY
Tuesday, May 4, 2010
malam itu
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
berpaling kebelakang sebentar, lihat kembali keadaan dulu dan sekarang. beza? memang berbeza. saya mampu ingat kembali perjalanan hidup saya hanya dalam masa sehari. perjalanan hidup sehari2 selama 22 tahun ini hanya dalam masa sehari! hebat bukan?
tak. sebenarnya tak hebat.
saya hanya mampu mengingati beberapa perkara significan yang berlaku. hari jadi, exams, gaduh dengan kawan, awards itu dan ini, baik dengan kawan, etc2. bayangkan hidup selama 22 tahun
22 x 12bulan = 264 bln
264 x 30hari =7 920 hari
7 920 x 24 jam = 190 080 jam
ok you do the math yourself~
hampir 2 ratus ribu jam,saya mampu habiskan selama 1 hari? tidak,yang saya ingat, jika dicampur tolak mungkin hanyalah 24 jam. lemah kan manusia ni? tapi tidak ada kebaikan sekecil zarah pun yang terlepas pandang dari buku Allah. setiap saat, setiap minit, setiap jam ada catatannya!
tiada satu pun benda yang kecil dipandangan kita, tapi disisi Allah, itu adalah satu catatan buat kamu. hebat kan Allah? jangan sombong dengan Dia, kita pasti tak terlawan punya. Allah maha adil, mengira setiap saat apa yang sedang hamba Aku buat. Allah melihat setiap saat apakah hambaKu sedang memilih Aku atau dipilihnya dunia? Allah melihat. Allah melihat. Allah melihat. jika Allah mahu boleh saja ditimpakan saja bukit uhud atas kita bila buat dosa.tapi punyalah Allah itu Maha pengasih Maha penyayang Dia hold dulu, beri peluang untuk hambanya betaubat.
diberi tangguh lagi seminit,
diberi tangguh lagi sejam,
diberi tangguh lagi sehari, dua hari
diberi tangguh sebulan,
diberi tangguh setahun, dua tahun, tiga tahun
sampai satu hari, Dia akan panggil juga kita.
yang ditangguh-tangguh jika tidak dilunaskan, maka bertimbunlah. apa akan jadi dengan timbunan itu? nauzubillah....
jangan sombong dengan Allah, berkata kita telah lihat semuanya. kita telah tahu semuanya. sampai satu saat, Dia tunjuk sesuatu yang tidak pernah kita lihat, yang tak pernah kita rasa, yang tak pernah kita fikir wujud,,kita hanya mampu melutut merasa diri yang terlalu kerdil. baru sedar; yang kita tahu, tidak sebesar habuk pun.
jangan sombong dengan Allah, kerana Dia tak pernah sombong dengan kita. malam sabtu lepas subhanallah Allah biar kita rasa tak sampai setitis rasa indah berada di syurga, kami berdaurah dan mabit hari itu.. walaupun mulanya ramai saja yang keberatan, tapi subhanallah, saya kagum dengan mujahadah adik sayang. mujahadah melawan kebiasaan. mujahadah melawan panggilan katil empukmu di bilik. mujahadah melawan panggilan internet dan youtube. melawan panggilan buku-buku dan nota. ya Allah,kuatnya mereka! terima kasih Allah.
moga mereka tahu yang mujahadah mereka itu telah menjadi satu catatan di sisi Allah. catatan yang bukan sebarangan, tapi catatan yang akan bantu memberatkan neraca timbang nanti. tidak, mujahadah kamu itu bukan calang-calang.
''dua kaki seorang hamba tidak dapat bergerak pada hari kiamat,hingga dia ditanya tentang 4 hal.tentang umurnya, untuk apa dia gunakan, ilmunya yang mana saja ia telah amalkan; hartanya dari mana ia dapatkannya sekaligus ia gunakan untuk apa; dan tubuhnya untuk apa ia manfaatkan''
riwayat at tarmizi
Allah tak akan pandang sisi sahaja, tapi Dia menanti-nanti apa yang kamu akan buat seterusnya. memang kamu boleh pilih untuk pulang dan jadi seperti biasa. kamu boleh pilih untuk menjadi seperti orang lain yang tidak pernah diizin Allah berada di syurga dunia, tapi....tidakkah itu akan menjadikan kita hamba yang tidak bersyukur? jangan sombong dengan Allah...
malam itu, saya tak dapat bersama adik2 lama. bertugas menjadi mak cik di dapur yang tak bertauliah. tapi insyallah ini yang terbaik.
malam itu, tenang saja perjalanan nya, tidak serabut, tidak kelam kabut. kenapa ya? kerana Allah yang menyusun, mustahil susunanNya ada kurangnya.
malam itu, rasa macam kita saja disini. dunia diluar seolah tidak ada. hanya kita dan pengisian. Allah sedang mentarbiah kita itu.
malam itu, laju mengalir air mata,hangat. Allah membasahkan kamu dari dibakar neraka. jangan biar diri kering lagi! alirkan lagi air itu. basahkan! moga kita selamat dari disambar api jahanam.
malam itu, manis sungguh ukhwah, orang2 inilah yang kamu akan terus berjumpa nanti. insyallah dengan izin Nya di jannah.
malam ini.... masih kamu dapat ingat apa yang berlaku? setiap jam disana? setiap minit ? setiap saat? kenanglah. semoga Allah terus beri kita kekuatan untuk wujudkan bi'ah (suasana) itu dibilik sendiri, di rumah sendiri.
sedikit video yang dikongsi pagi itu
insan rabbani
kek coklat
jaulah syitawiyah russia 2010
tak boleh tahan air mata,walaupun dekat puluhan kali tonton video jaulah. jumpa di jaulah nanti ye? tau! tau! bi iznillah (dgn izin Allah)
semoga Allah merahmati kamu
berpaling kebelakang sebentar, lihat kembali keadaan dulu dan sekarang. beza? memang berbeza. saya mampu ingat kembali perjalanan hidup saya hanya dalam masa sehari. perjalanan hidup sehari2 selama 22 tahun ini hanya dalam masa sehari! hebat bukan?
tak. sebenarnya tak hebat.
saya hanya mampu mengingati beberapa perkara significan yang berlaku. hari jadi, exams, gaduh dengan kawan, awards itu dan ini, baik dengan kawan, etc2. bayangkan hidup selama 22 tahun
22 x 12bulan = 264 bln
264 x 30hari =7 920 hari
7 920 x 24 jam = 190 080 jam
ok you do the math yourself~
hampir 2 ratus ribu jam,saya mampu habiskan selama 1 hari? tidak,yang saya ingat, jika dicampur tolak mungkin hanyalah 24 jam. lemah kan manusia ni? tapi tidak ada kebaikan sekecil zarah pun yang terlepas pandang dari buku Allah. setiap saat, setiap minit, setiap jam ada catatannya!
tiada satu pun benda yang kecil dipandangan kita, tapi disisi Allah, itu adalah satu catatan buat kamu. hebat kan Allah? jangan sombong dengan Dia, kita pasti tak terlawan punya. Allah maha adil, mengira setiap saat apa yang sedang hamba Aku buat. Allah melihat setiap saat apakah hambaKu sedang memilih Aku atau dipilihnya dunia? Allah melihat. Allah melihat. Allah melihat. jika Allah mahu boleh saja ditimpakan saja bukit uhud atas kita bila buat dosa.tapi punyalah Allah itu Maha pengasih Maha penyayang Dia hold dulu, beri peluang untuk hambanya betaubat.
diberi tangguh lagi seminit,
diberi tangguh lagi sejam,
diberi tangguh lagi sehari, dua hari
diberi tangguh sebulan,
diberi tangguh setahun, dua tahun, tiga tahun
sampai satu hari, Dia akan panggil juga kita.
yang ditangguh-tangguh jika tidak dilunaskan, maka bertimbunlah. apa akan jadi dengan timbunan itu? nauzubillah....
jangan sombong dengan Allah, berkata kita telah lihat semuanya. kita telah tahu semuanya. sampai satu saat, Dia tunjuk sesuatu yang tidak pernah kita lihat, yang tak pernah kita rasa, yang tak pernah kita fikir wujud,,kita hanya mampu melutut merasa diri yang terlalu kerdil. baru sedar; yang kita tahu, tidak sebesar habuk pun.
jangan sombong dengan Allah, kerana Dia tak pernah sombong dengan kita. malam sabtu lepas subhanallah Allah biar kita rasa tak sampai setitis rasa indah berada di syurga, kami berdaurah dan mabit hari itu.. walaupun mulanya ramai saja yang keberatan, tapi subhanallah, saya kagum dengan mujahadah adik sayang. mujahadah melawan kebiasaan. mujahadah melawan panggilan katil empukmu di bilik. mujahadah melawan panggilan internet dan youtube. melawan panggilan buku-buku dan nota. ya Allah,kuatnya mereka! terima kasih Allah.
moga mereka tahu yang mujahadah mereka itu telah menjadi satu catatan di sisi Allah. catatan yang bukan sebarangan, tapi catatan yang akan bantu memberatkan neraca timbang nanti. tidak, mujahadah kamu itu bukan calang-calang.
''dua kaki seorang hamba tidak dapat bergerak pada hari kiamat,hingga dia ditanya tentang 4 hal.tentang umurnya, untuk apa dia gunakan, ilmunya yang mana saja ia telah amalkan; hartanya dari mana ia dapatkannya sekaligus ia gunakan untuk apa; dan tubuhnya untuk apa ia manfaatkan''
riwayat at tarmizi
Allah tak akan pandang sisi sahaja, tapi Dia menanti-nanti apa yang kamu akan buat seterusnya. memang kamu boleh pilih untuk pulang dan jadi seperti biasa. kamu boleh pilih untuk menjadi seperti orang lain yang tidak pernah diizin Allah berada di syurga dunia, tapi....tidakkah itu akan menjadikan kita hamba yang tidak bersyukur? jangan sombong dengan Allah...
malam itu, saya tak dapat bersama adik2 lama. bertugas menjadi mak cik di dapur yang tak bertauliah. tapi insyallah ini yang terbaik.
malam itu, tenang saja perjalanan nya, tidak serabut, tidak kelam kabut. kenapa ya? kerana Allah yang menyusun, mustahil susunanNya ada kurangnya.
malam itu, rasa macam kita saja disini. dunia diluar seolah tidak ada. hanya kita dan pengisian. Allah sedang mentarbiah kita itu.
malam itu, laju mengalir air mata,hangat. Allah membasahkan kamu dari dibakar neraka. jangan biar diri kering lagi! alirkan lagi air itu. basahkan! moga kita selamat dari disambar api jahanam.
malam itu, manis sungguh ukhwah, orang2 inilah yang kamu akan terus berjumpa nanti. insyallah dengan izin Nya di jannah.
malam ini.... masih kamu dapat ingat apa yang berlaku? setiap jam disana? setiap minit ? setiap saat? kenanglah. semoga Allah terus beri kita kekuatan untuk wujudkan bi'ah (suasana) itu dibilik sendiri, di rumah sendiri.
sedikit video yang dikongsi pagi itu
insan rabbani
kek coklat
jaulah syitawiyah russia 2010
tak boleh tahan air mata,walaupun dekat puluhan kali tonton video jaulah. jumpa di jaulah nanti ye? tau! tau! bi iznillah (dgn izin Allah)
semoga Allah merahmati kamu
Monday, May 3, 2010
Subscribe to:
Posts (Atom)